VotočVohoz: Vyměňuj oblečení online!

hlavní obrázek

Nákup v klasických obchodech za peníze už dávno není jedinou možností, jak se stylově obléknout. 

Vyměňuj své oblečení! Vyměňuj své oblečení! Vyměňuj své oblečení! Vyměňuj své oblečení! Vyměňuj své oblečení! Vyměňuj své oblečení!
 

Stále více lidí na celém světě dává přednost vyměňování, které nestojí ani korunu, a přeplněné skříně navíc elegantně zbaví nepotřebných věcí. Díky novému portálu VotočVohoz získává nyní tato alternativa mnoho příznivců i v České republice.

Něco málo z historie

Přestože se spotřebitelský trend výměny oblečení posledních pár let úspěšně šíří po celém světě, nejedná se o úplně novou myšlenku. Ta se zrodila už během 2. světové války především jako důsledek prudkého zhoršení ekonomických podmínek a popularitu pak opět získala v šedesátých letech. Výměna oblečení a secondhandový prodej nabýval v následujících desetiletích na důležitosti společně se sílícím povědomím o ekologických dopadech módního průmyslu a rostoucími požadavky spotřebitelů na jedinečnost jejich vzhledu. V osmdesátých letech sehrálo svou roli i feministické hnutí: čím více žen nastupovalo do pracovního poměru, tím masivněji rostla poptávka po vhodném oblečení.

Průkopnice této myšlenky

Za uznávanou popularizátorku této myšlenky se považuje Suzanne Agassi ze San Francisca, která začala jako jedna z prvních organizovat pravidelná setkání přátel za účelem vzájemných výměn oblečení. Od roku 1994, kdy ve svém bytě uspořádala první výměnný happening, jich dosud proběhlo více než 175, přičemž průměrná návštěvnost se v současnosti pohybuje mezi 150-200 návštěvníky.

Dokonce i některé celebrity podporují ideu smysluplného konzumu. Například americká herečka Lindsay Lohan spojila své jméno s projektem Visa Swap, který za odevzdání obnošených svršků připisoval body na speciální Visa kartu, se kterou pak bylo možné nakupovat nové oblečení.

Nárůst popularity výměnných obchodů ovlivnila i globální finanční krize mezi lety 2008 a 2009. Příjmy domácností se citelně snížily, a lidé proto začali hledat způsob, jak se s menším rozpočtem co nejstylověji oblékat. Avšak nejen kvůli penězům preferuje čím dál tím více lidí tento způsob obchodu. Participace na základních hodnotách, sdílených mezi členy početné komunity, spolu s možností vyjádřit svůj společenský postoj změnou konzumních návyků jsou dalšími neméně důležitými faktory.

Dnešní doba trpí nadbytkem

Lidé žijí v domovech plných věcí a nedostatek místa řeší jejich vyhazováním. Takový přístup je však dlouhodobě neudržitelný nejen z ekonomického, ale i ekologického hlediska. Obchodní model založený na výměně nepotřebných předmětů za užitečné je v obou směrech šetrnější a expanzí na internet si navíc zajistil takřka neomezenou dostupnost.

Také Česká republika se nyní může zařadit mezi země, ve kterých se daří tento trend úspěšně prosazovat. Největší výměnnou platformou u nás je v současnosti bezplatná webová stránka VotočVohoz, jejímž prostřednictvím si uživatelé mohou vyměňovat, prodávat nebo darovat oblečení. Tento projekt pochází z Litvy a do českého prostředí byl přenesen dvěma mladými studenty. Po necelém roce provozu se na něj spontánně přihlásilo téměř 5 000 lidí, kteří dosud nabídli celkem 25 000 předmětů k výměně nebo prodeji.

Portál VotočVohoz je sice stále ještě v plenkách, jednoznačným důkazem jeho silného potenciálu jsou však země, v nichž se tato platforma již zcela etablovala: především Německo (www.kleiderkreisel.de) s cca  145 000 uživateli a 800 000 předměty nebo Litva (www.manodrabuziai.lt), držitel ocenění „Nejlepší litevský web roku 2010”) s cca 106 000 uživateli a 600 000 předměty.

Více info na: www.votocvohoz.cz 

autor: Lucie

Komentáře

Reaguj
 
Obchod nez kožešin Stránky archivovány Národní knihovnou ČR