SALON.cz

Stop nacistickým značkám

Stop nacistickým značkám!

Často píšeme o tom, že v módě neexistují hranice. Ve skutečnosti tomu tak bohužel zcela není, protože i móda se dá zneužít k nechutným účelům. A v takovém případě nastavá čas, kdy je potřeba se ozvat.

To platí i v případě zneužití módy k šírení nacistických, fašistických a jiných xenofobních názorů. V zahraničí, ale i u nás existují značky, které podobné oblečení navrhují. Běžnému zákazníkovi, který o daných značkách nemá větší přehled, se mohou tyto značky jevit na první pohled jako zcela normální, a proto si alespoň pár z nich dnes představme:

Thor Steinar

Značka Thor Steinar pochází z Německa a její majitelé, Axel Kopelke a Uwe Meuse, jsou aktivními a dlouholetými členy neonacistické scény.

Název značky je tvořen ze slov „Thor„, což je severský bůh války (známé je např. Thorovo kladivo, velmi často nošené neonacisty jako přívěšek) a „Steinar„, což je příjmení známého nacistického generála z 2. světové války.

Logo značky prošlo dramatickým vývojem. Původní logo složené z kombinace dvou run T a S bylo totiž v Německu v roce 2004 soudně zakázáno kvůli podezření z propagace nacismu. Runy nejsou používány bez politického významu a jejich použití obecně je v Německu omezeno, přestože jejich původní historický význam není nijak spojen s jakoukoli politikou. Nacistické zneužití run (stejně jako svastiky) však jejich původní význam bohužel jednoznačně překrylo.

Symbolika značky Thor Steinar je volená tak, aby ji každý neonacista správně identifikoval jako „spřátelenou značku“, ale aby zároveň nezavdávala příčinu k trestnímu postihu.

Nové logo značky se skládá již pouze ze znaku X a dvou teček. Nezúčastněný pozorovatel by si mohl myslet, že nemá žádnou spojitost s ničím, a to i z důvodu, že se mu čas od času posměšně říká „piškvorky.“ Ovšem nejde o nic jiného, než o germánskou G-runu „Gyfu/Gebo“, která znázorňuje předzvěst obchodních smluv, partnerských vztahů a přátelství.

V Čechách se o značce Thor Steinar začalo více mluvit především začátkem července roku 2004, kdy Policie ČR provedla rozsáhlou razii proti obchodníkům této značky a řadu jejich výrobků na základě posudku soudního znalce PhDr. Miroslava Gregoroviče, který zboží označil za propagující fašismus, zabavila.

Obchodem, který tuto policejní razii pocítil pravděpodobně nejvíce, byl plzeňský obchod Original Store, proti jehož majiteli bylo vzneseno i obvinění. Později v průběhu roku 2004 policie však obvinění stáhla a od té doby se oblečení značky Thor Steinar může opět veřejně prodávat. Dokonce funguje i český e-shop Thor Steinar, na kterém se dozvídáme, že výhradním dovozcem této značky k nám je firma Irminsul s.r.o., Přemyslova 19, Plzeň, IČO: 694 44 323, což není nic jiného než adresa onoho plzeňského obchodu Original Store, který má dnes i svoji pražskou pobočku v centru města (Original Store, Na příkopě 12, Praha 1).

Podle nejnovějších informací jde údajně minimálně 10% zisku z prodeje značky do rukou organizace „Svobodní kamarádi“. Tato neformální, autonomní skupina je německou obdobou české neonacistické militantní organizace Národní odpor.

Odkaz: www.thorsteinar.cz

Grassel

První vlaštovkou mezi nacistickými značkami byla v Čechách značka Petra Ondruše nazvaná Grassel. Tento bývalý člen Národního odporu Praha a ochrankář Filipa Vávry, bývalého vůdce Národního odporu, jako první pochopil, že vlastní kšeftík je nejlepší způsob, jak na neonacistické vášni po módních značkách dobře vydělat. Po nástupu německé značky Thor Steinar na český trh však značka stagnuje a v poslední době se spíše stahuje z trhu. Co se ale Ondrušovi povedlo, je uvedení jeho značky do prostředí bojových sportů. Tento šestinásobný mistr Evropy a světa v kickboxu mezi amatéry, který od roku 2007 boxoval už jako profesionál, byl však minulý rok odsouzen ke 3,5 letům odnětí svobody za vydírání.

Odkaz: www.grassel.cz (již nefunkční)

Nibelung

Zatím poslední značka u nás, která vychází z grafického kursu Thor Steinar je Nibelunger, za kterou stojí bývalý člen Národního odporu Brno, Karel Hlaváč (Kunešova 225/5, Brno, 643 00, IČO 757 57 451). Ten původně provozoval internetový obchod Doorbreaker.net, posléze však obchod zrušil a založil si vlastní značku Nibelungen, která okatě kopíruje úspěšný model Thor Steinar, včetně mytologického zaměření na období Vikingů, což je v slovanské zemi poněkud zarážející, ale oni se neonacisté stejně považují víc za Němce než za co jiného.

Znak značky zdobí středověká válečná přilba stejná té, již měla ve znaku granátnická divize SS „Nibelungen“ za 2. světové války.

Eighty-Eight

Dalším, kdo se svezl na vlně neonacistické módy je slovenská firma „Eighty-eight“ (tedy „Osmdesát-osm“). Jedná se o známou neonacistickou hru s písmeny podle jejich pořadí v abecedě, kde je na osmém místě písmeno H, přičemž 88 symbolizuje HH čili Heil Hitler.

Za firmou stojí lidé jako Rasto Rogel, bývalý zpěvák nejvýznamnějších slovenských neonacistických kapel Krátky proces a později Judenmord. Značka vznikla v roce 2005 a záhy po svém vzniku se dostala do problémů se slovenskou policí. Nicméně počátkem roku 2006 byla veškerá obvinění zrušena a značka pokračuje dál.

Kapela Krátký proces, která se začala formovat již v roce 1987, je legendou československé neonacistické scény. V jejich textech se objevují rasistické, fašistické a nacistické projevy. Nechybí obdiv k fašistickému slovenském státu (1939-1945) a nenávist k Židům (v jednom textu jejich písně zpívají doslova: „…rozpálíme pece a ostaně len dým…“). V roce 1999 došlo k rozpadu kapely a většina členů přešla do stále funkční další neonacistické hudební kapely s názvem Judenmord.

Stop nacistickým značkám! Stop nacistickým značkám! Stop nacistickým značkám! Stop nacistickým značkám! Stop nacistickým značkám! Stop nacistickým značkám! Stop nacistickým značkám! Stop nacistickým značkám!

Mohlo by vás zajímat: