Manžetové knoflíčky
12. 9. 2008Jeden z mála klenotů, které ženy přenechaly jen mužům, jak říká slavný návrhář Karl Lagerfeld.




Šperk a muž, ta slova nešla dlouho dohromady. Muži nosili snubní prsten, hodinky, prsten s rodinným erbem a vrcholem mužské marnivosti byla jehla v kravatě.
Manžetové knoflíčky se objevují už na konci 17. století, ale jejich boom přichází později, neboť v době jejich vzniku se přeci jen upřednostňovaly rukávy s konci podvázanými krajkou nebo stužkou.
Přelom století jim dává vyniknout jako jediné radosti v černém odívání, v němž se utápěl mužský svět té doby. Černý oblek na den, černý smoking na večer, a tak jediná fantazie zůstávala skrytá v knoflíkových dírkách rukávových manžet. Fantazie výrobců na sebe tedy nedala dlouho čekat a brzy bylo možné dostat knoflíčky různých tvarů, barev i různých cenových relací. Knoflíčky spojené polohovatelným řetízkem umožňující různou otevřenost rukávu, ozdoba s pecičkou, „oboustranné knoflíky“, knoflíčky tyčinkovitého tvaru, patentkové manžetové knoflíčky, zkrátka na výběr byla celá řáda knoflíčků co si jen soudobý muž mohl přát nebo dovolit.
I motivy byly různé, pro méně odvážné byl rodinný znak, pro méně konformní pak hlavy etruských medúz, egyptské mozaiky, motivy z gotických vitráží, pro sportovce a exoty, pak psí, koňské a jelení hlavy, ale také exotické plody nebo lastury. S drahými kameny pak přichází značka Van Cleef & Arpels.
Secese přináší mléčně zbarvené opály, snové postavy žen a symbolistně květinové motivy. Art deco ve 20. a 30. letech přichází s geometrickým tvary.
V letech 50. už je manžetový knoflík jen symbolem finesy některých mužů. Naopak si ho ale ve větší míře přivlastňují ženy jako Marleine Dietrich – „femme fatale“ pro obě pohlaví.
Manžetový knoflíček zdobil i ruku W. Churchila zdviženou ke gestu „V“ – vítězství, zápěstí novodobého dandyho Micka Jaggera, herce Garyho Granta nebo představitele agenta 007, Rogera Moora.
Více inspirace naleznete na: www.vancleef-arpels.com







